KVALITETSPOLICY
PO 01
BESLUTAD
2021-12-20
GÄLLER FRÅN
2022-01-01
ERSÄTTER
-
Verksamheten ska vara av god kvalitet i enlighet med 6 § LSS och SOSFS 2011:9. Det innebär bland annat att kvalitetsarbetet ska bedrivas systematiskt och att verksamheten uppfyller de krav och mål som gäller för verksamheten enligt lagar och andra föreskrifter om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
RÄTT INSATS PÅ RÄTT SÄTT
Våra kunder ska få den insats de har rätt till enligt beslut. Insatsen ska utföras med respekt för de lagar och regler som gäller. Kunden ska alltid erbjudas att uppdraget knyts till en genomförandeplan som beskriver vem som gör vad, när det ska göras och hur det ska göras. Som kund bestämmer man alltid om genomförandeplanen ska följas eller inte, men verksamhetens personal ska alltid följa den om kunden inte meddelar andra önskemål.
RUTINSTRUKTUR
Verksamhetens arbete ska utföras målmedvetet och strukturerat enligt en rutinstruktur som ingår i ett kvalitetsledningssystem. Rutinerna ska vara informativa och lätta att förstå. All verksamhetens personal ska ha kunskap om de rutiner som gäller för det egna arbetet. Rutinerna ska följas. Om de inte är ändamålsenliga ska de ändras vid behov. En gång om året ska verksamheten genomföra en kvalitetsanalys.
UPPFÖLJNING OCH FÖRBÄTTRINGSARBETE
Verksamheten ska följa upp att arbetsprocesser verkligen blir genomförda (”kvantitativt utförande”) och att de blir utförda med respekt för kundens självbestämmande, integritet och rätt till delaktighet (”kvalitativt utförande”). Det ska finnas rutiner för systematiska egenkontroller som granskar anställdas arbetsprocesser. När verksamheten upptäcker brister ska dessa åtgärdas på kort såväl som lång sikt genom olika grader av avvikelsehantering.
RÄTTSSÄKERHET
Alla som genom inskrivning eller anställning är en del av verksamheten ska garanteras rättssäkerhet. Vi ska motverka fusk och oegentligheter, respektera arbetsrätten och skydda alla från (risken) för övergrepp. Barn med rätt till assistans skyddas särskilt genom kravet på belastningsregisterutdrag från assistenter som inte är barnets egna föräldrar. Vi ska också möjliggöra extern granskning av vår verksamhet samtidigt som vi noga beaktar tystnadsplikten och informationssäkerheten.
MEDBESTÄMMANDE
Kunder, legala företrädare och anställda ska kunna påverka verksamhetens arbetssätt och prioriteringar. Vi ska inte krångla till det i onödan, och alltid tänka på att verksamheten finns för kundens behov.